Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

dr hab. Anna Mystkowska-Wiertelak, prof. UWr

anna.mystkowska-wiertelak@uwr.edu.pl

Uniwersytet Wrocławski

ul. Kuźnicza 21-22

50-138 Wrocław

 

 

Emocje w nauce języka obcego

Nauka języka obcego długo była postrzegana jako przedsięwzięcie czysto kognitywne i chociaż wiele badań implikowało wpływ emocji na proces rozwoju językowego, to pozostawały one jedynie tłem dla rozważań o procesach i mechanizmach akwizycji. Przełomem były badania nad wpływem lęku językowego na sukces w nauce języka (Horwitz, Horwitz, & Cope, 1986), co dało początek ogromnej fali badań nad tą emocją, która, mimo upływu lat, nadal pozostaje w spektrum zainteresowań badaczy. Jednak prawdziwy  „zwrot ku emocjom” (Prior, 2019) nastąpił dopiero w ostatnich latach, głównie za sprawą rozkwitu Psychologii Pozytywnej, kierunku w naukach psychologicznych, który rozpatruje to, co dobre w życiu człowieka, skupiając się na dobrostanie i harmonijnym rozwoju jednostki (Seligman, 2011). Językoznawcy zwrócili się ku szerokiej gamie pozytywnych emocji, takich jak zadowolenie, wytrwałość, odporność, ale także negatywnych, takich jak nuda, wstyd i poczucie winy. Badaniami objęto także szereg zjawisk odgrywających znaczącą rolę w rozwoju językowym, takich, jak doświadczenie przepływu (ang. flow), czy zaangażowanie ucznia. Przedmiotem badań są nie tylko emocje i dobrostan ucznia – szerokim polem badawczym są także emocje i samopoczucie nauczyciela, które kształtuje atmosferę w klasie, ale też może być wskaźnikiem poziomu wypalenia zawodowego (Mercer, 2021). W moim wystąpieniu przedstawię najważniejsze trendy, omówię wyniki badań, skupiając się na rekomendacjach pedagogicznych, które badacze formułują na podstawie swojej pracy.

 

Horwitz, E. K., Horwitz, M. B., & Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. The Modern Language Journal70(2), 125-132.

Mercer, S. (2021). An agenda for well-being in ELT: An ecological perspective. ELT Journal75(1), 14-21.

Prior, M. T. (2019). Elephants in the room: An" affective turn," or just feeling our way?. The Modern Language Journal103(2), 516-527.

Seligman, M. E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Simon and Schuster.

 

 

Anna Mystkowska-Wiertelak jest doktorem habilitowanym, profesorką Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują nauczanie gramatyki, motywację, autonomię, zaangażowanie ucznia, gotowość komunikacyjną, zjawisko przepływu, emocje oraz strategie uczenia się języka, ze szczególnym uwzględnieniem strategii afektywnych. Jest autorką i współautorką wielu publikacji, m.in. w czasopismach takich jak "System," "Language Teaching Research", "Language Learning Journal," "Studies in Second Language Learning and Teaching" oraz "International Journal of Applied Linguistics." Ponadto jest współautorką (razem z Mirosławem Pawlakiem) książek "Production-oriented and Comprehension-based Grammar Teaching in the Foreign Language Classroom" (Springer, 2012) oraz "Willingness to Communicate in Instructed Second Language Acquisition" (Multilingual Matters, 2017).