Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

Dr hab. Iwona Dronia

iwona.dronia@us.edu.pl

Instytut Językoznawstwa
Wydział Humanistyczny
Uniwersytet Śląski w Katowicach

 

 

Czy 4 pokolenia pod jednym dachem mogą ze sobą współpracować?
O efektywnej komunikacji międzypokoleniowej.

 

Celem wykładu jest przybliżenie zagadnienia komunikacji międzypokoleniowej, szczególnie w kontekście specyfiki komunikacji w klasie języka obcego. Omówiony zostanie podział zaproponowany przez badaczy amerykańskich Howe’go i Straussa (1997) wraz ze szczegółowym opisem tzw. grup pokoleniowych. W trakcie prezentacji uwzględnione zostaną cztery pokolenia nam najbliższe, mające realne szanse na spotkanie się „pod jednym dachem” tej samej placówki edukacyjnej, a więc pokolenie generacji baby boomersów, pokolenie X, pokolenie Y potocznie zwane Milenialsami, a także, najmłodsze na rynku pracy i obecnie studiujące pokolenie Z. Pokolenie to okres opiewający na około 25 do 30 lat, jednak obecnie obserwuje się skrócenie cyklu poszczególnych generacji. Czynnikami prawdopodobnie wpływającymi na ten skrót jest postęp technologiczny i globalizacja. Co nie ulega zmianie, to jeden, bardzo istotny czynnik, a mianowicie przedstawiciele danej generacji urodzeni w podobnym przedziale czasowym reprezentują zbieżne poglądy, uczestniczą w podobnych zdarzeniach historycznych, kulturalnych, znają porównywalne rozwiązania technologiczne, wyznają podobne wartości, itp. W świetle wykładu znaczenie ma jeszcze jeden czynnik, a mianowicie pokolenie reprezentuje również podobne preferencje komunikacyjne. Szczególny nacisk zostanie więc położony na rozbieżności dotyczące preferencji w doborze narzędzi i kanałów komunikacyjnych danych grup wiekowych i związanych z tym implikacji natury pedagogicznej istotnie kształtujących rzeczywisty kontekst nauczania i uczenia się języka obcego.

 

dr hab. Iwona Dronia jest adiunktem w Instytucie Lingwistyki Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Stopień doktora w zakresie językoznawstwa uzyskała na Uniwersytecie Śląskim w 2008 roku, a w 2023 stopień doktora habilitowanego. Jej główne obszary zainteresowań to teoria i badania SLA, analiza dyskursu (w szczególności dyskursu nauczycieli akademickich), socjopragmatyka i rozwój kompetencji pragmatycznej a także  komunikacja (międzykulturowa i międzypokoleniowa).

Ostatnie publikacje to „Communicating with Generation Z. The development of pragmatic competence of advanced Polish users of English" (2022) and “Maintaining respectful? communication by Generation Z students. The case of written discourse in the academic settings” in Language, culture, identity. Between ethnolinguistics and ethnomethodology (2022).